nya teorier

Skärtorsdag, långfredag, påskafton, påskdagen, annandagpåsk.. Ja vi svenskar vet hur man mjölkar ur det mesta av högtiderna. Vilken högtid det än är är vi galna i att krysta fram röda dagar berörande den aktuella dagen, dagen efter, OCH dagen efter de.. JO annandag påsk känner jag verkligen är en riktigt givande högtidsdag i detta Jesusfirande.. Och som det inte var nog med det. Jo vi kör ett lite längre periodsschema också, 1, 2, 3 & 4 i påsktiden vilket typ är som advent baklänges... Men jag förstår också att det inte är som att någon jeppe i den svenska riksdagen röstade fram detta för massa år sen. Nej då, det är en släng av den ack så sanningenliga faktaboken vi i folkmun kallar bibeln och lite hokus från det någon jeppe sa och gjorde där..
Jaa då blir det ju så MYCKET mer logiskt!
Men jag klagar inte, absolut inte. Som halvgrek ser jag alla "röda" dagar i den grekiska kalendern för alla oräknerliga helgon som ska firas med ledighet, ljus, kyrkobesök och så klart massa mat. Men nu är inte grekland ett så starkt kort i denna diskussion så vi droppar de.. I´m just saying..
Nu när jag tänker efter.. varför är vi inte lediga på vår egen födelsedag. Födelsedagen, födelsedags-dagen (dagen efter) och annandag födelsedag.. Skulle passa mycket bättre med all denna ledighet i Juni iställer för i April.. Vi kör på de tycket jag! Men ett steg mot min riktning är alla företag som låter sina anställda vara lediga på sin födelsedag. Stor eloge till er! Forsätt så! Snart har vi "4 i födelsedag" tårta året runt :)

GLAD PÅSK PÅ ER!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0