The fjällenTrip

Så var vi hemma igen, 5 dagar i fjällen ingen den andra lik.
Låt oss säga såhär, allt som kunde gå fel, gick fel.
Eller kanske fel av mig att säga fel, men de var verkligen inte en händelselös resa. Vi börjar där vi sist tog av.

Jag satt hemma i mitt vardagsrum och väntade på bil nr1. Bilen vart sabbt för full och det insågs ganska snabbt att vi inte skulle få plats med alla. Så med mig väntades på bil nr.2, alla öl nerstoppade i direse skor, hjälmar och fodral för att få plats, med champange och koskin i pjäxorna och med julskinkan fastspännd på taket begav sig bil nr. 1 iväg. Lite senare på kvälllen kom skinkan och plockade upp mig. Jag förstår att det är förvirrande med både julskinkan och Eric skinkstad som refereras till skinkan, men de kan inte hjälpas. Försök att urskilja dem båda beroende på siutation, haha fast ibland kanske inte de hjälper heller :P
Iallfall så efter en viss ansträngning att få in även mina saker i bil nr.2 som redan höll på att explodera begav vi oss cirka två timmar efter de andra upp mot Hamra.
Resan gick bra iallfall för oss i bil nr.2 vi åt mackor jag hade gjort, berättade historier och drack wiskey. I bil ny.1 gick det mindre bra, förutom att stackare Emelie utsattes för eventuella avklädningar då man bestämmde att man definitift inte kan ha på sig alla kläder när man åker bil, samt sanning och konsekvens med öl blev det en händelserik färd. Men de slutar inte där. När vi passerar Sveg och ahr ca 19 mil kvar får vi ett samtal. Bil nr.1 håller på att dö, växel för växel dör bilen, det luktar bränt och kort där efter står det stilla i de 28 minugrader som norrland har ett erbjuda. Men hjälp från en vän lyckas de haka sig på ettan upp till stugan där en bärgare lite senare får hämta den döda bilen som bärgas till närmaste verkstad som olyckligtvis visare sig vara i östersund, för er som inte är riktigt hemma på norrlands fgeografi kan jag säga att det är en bra bit därifrån!

Första dagen i fjällen!
Efter en händelserik resa upp och en sen natt vaknar vi av att kära Henrik kommer in i vårt rum och hoppar ner i vår säng för att vi ska vakna, nu ska det åkas skidor! Dagen går bra vi lyckas alla ta oss till backen, hyra eventuella skidor köpa liftkort osv. Sen upp med oss i backen. Ingel som inte åkt så mycket skidor som oss andra hade endel riktiga vurpur vilket höl oss andra varma av skratt. Jag försökte ta det försiktigt då jag har mina ryggproblem från tidigare skidskador. Det var riktigt kallt så vi var tvungna att gå in och värma oss eftersom så vi inte förfrös eventuella lemmar. Skinkan köpte aniskts"fett" som vi fick smörja in oss emd för att inte förfrysa kinderna! Men första dagen i backen gick bra, Henrik och Max invigde aferskin och vi fick kontakt med Toyota för ny hyrbil. därav en ny tripp till Sveg!


Skidåkning! (Skinkan och Ingel försöker välta mig)

På kvällen lagade vi tacos och festa till. Olycka nr.2 (eller 3 beroende på hur man ser det) var framme då vi körde lite spel och alla skulle på mig, då jag försöker dra mig ifrån rammlar vi alla lyckligtvis för dom slår de bara i golvet, jag dock otursbarn eller 13-barn som jag nu kallar det ramlar såklart med ögat före rakt in i kanten på öppnaspisen. Bulor i hela huvudet, både sårig och öppande tinning och axel samt ett snyggt blåmärke bervid ögat och en röd/lila ögonlock känner man sig lite yr. Stackarna fick order från sjukvårdsupplysningen att väcka mig var 20minut hela natten för att kolla att pupillerna avr lika stora och att jag kom ihåg vad jag hette. Så de gick skift men att väcka och kolla mig. Förmodligen en liten hjärnskakning och lite yrsel men annars kunde jag stå på två ben morgonen efter!


Det var så kallt (-28) så mitt hår frös haha!
(Det är de vita på högra sidan om kinden)


Andra dagen
Trötta, bakis och blåslagna gav vi ändå oss ut i backen. Men riktigt så långt kom vi inte. Då hyrbilen vi fått var en ny stor framhjulsdriven volvo som tydligen inte klarade någonting lyckades vi backa ner i ett dike de första vi gjorde, en vanlig bil ahde tagit sig upp men denna skitbil (som senare visade sig inte ens kunna ta sig upp från ica parkeringen) kom ingenstans. Så vi grävde och puttade och drog med andra bilen, men bilen satt som fast  juten i diket. Tillslut efter mycket om och men lyckades vi hitta en granne som kunde dra upp oss och vilket jubel. Äntligen gjorde vi ett nytt försök att at oss ut i backen. Inte lika kallt denna dag men dimmigt och snöigt att man knappt såg handen framför sig. Efter ännu en skada fick jag ta det ännu lugnare men de var de värt att ändå åka lite sikidor! Dagen var mysig vå åkte alla runt, dagen skratt kom när Ingel ramlade in i en skylt och välte hela markeringen!! Underbart! Jag måste erkänna att han ibland ramlade för att ajg åkte bakom och hetsade honom samt åkte förbi och ropade saker så han ramlade, men de var paybak efter en insident i knappliften vi helst inte pratar om!

På eftermiddagen begav sig jag Emelie och Dennis till funäsdalen för att inhandla lite proviant samt en tännstiftsnyckel. Det var nämnligen så att Emelie har två skotrar, för att få köra skoter måste du ha skoterkort, detta har jag (fråga mig inte varför) och Henrik överraskade oss alla med att ha tagit kortet bara några dagar innan. Så nu kännde vi att vi verkligen ville få igång skotrarna. För er som har försökt få igång en skoter av äldre modell som stått i över ett år vet att de inte alltid är det lättaste, och tyvärr spelar styrkan roll. Vi dhae dragit oss blåa dagen innan för att få igen dom utan lycka. Med lite tips kom vi fram till att vi måste ta loss tännstiften och torka dessa, då behöver man en vadå? Jo en tännstiftsnyckel, och såklart så fanns det två olika storlekar på dessa och såklart viste inte vi vilken som var rätt, så vi fick köpa båda. Och självklart så provade vi fel storlek först, någon förvånad??
Det var även under detta besök i funäsdalen vi nästan körde fast emd volvon igen då skit bilen inte ens tog sig upp för backen på ica parkeringen och vi nästan backade in i en tegelmur då vindrutetorkarna inte var helt hundra bak!

Kvällen blev iallfall lugnare en den tidigare, vi åt spagetthi och köttfärsås och jag och Emlie spenderade halva tiden nere i garaget meckandes med skotrarna. Fatta! Meckandes med skotrarna, vilka kvinnor! Är man stolt eller är man stolt?


Jag meckar skooter


Dag 3 - Nyårsafton

 
Vart ska jag ens börja haha?! Jag och Emelie fick iallfall äntligen igång skotrarna *GIRLPOWER* Så upp på fjället och åka massa skoter. Höll dock på att inträffa en olycka eller två, ena gången skulle vi vända skotern och helt plötsligt var det bara vatten runt om. Andra gången höll vi på att köra ner i en sjö då snön tydligen inte låg på så stark is. Men de gick bra och vi kom alla hem säkert!! Sen var det dags för den daliga bastningen haha! Kock-Chrobbo stod för middagen som löd följande; Förrätt pilgrimsmusslor med en röbetskreation, varmrätt kycklingfilé med fetaost, chardonay-svamp-sparris risotto och till efterrätt hade Henrik gjort pannacotta med hjortron!! MUMMMMMMSSS! Jättegott var det verkligen!
Sen var det dags för ölspelet och en egenvariant av Alias! Kul var det men klockan blev snabbt mycket och de var dags att dra vidare till Hamravärdshus och nattklubbning! Resten låter vi vara osagt

 
Jag & Emelie under vår skootertur på fjället



Partyglada nyårsfirande!



Enda lämpliga bilden vid tolvslaget hahaha!


Nyårsdagen
Nyårsdagen kanske vi inte ska prata så högt om, ni kan ju gissa hur det måddes i stugan, ut ur dimman kanske vi kom ruint 4-5 tiden på dagen sen avr de bara en enda lång dag i sängen med chips och cosmo :)
VI packade ihop lite grejer och förberedde lite matsäck inför morgondagens hemfärd. Sen vart de mysspel och filmtittande!

Hemfärden
Förutom att iphones alarmapp inte ville funka och att vi försov oss 2 timmar och vi fick köa 2 timmar från tönnebro til gävleborg så gick det ändå väldigt smidigt hem. Tog typ hundra timmar men det är vell en annan sak ;)



Gott nytt 2011!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0