geek color school

Hitta bästa sidan för er som inte kan räkna ut html färger själva!

http://www.home.no/alurcard2/farg%20koder.html

Eftersom jag är nyfödd nörd, något som automatiskt sker när man registrerar sig vid instutionen för data och systemvetenskap (även om man faktiskt inte kan mycket om datorer eller är en nörd)

Men jag har faktiskt genom min nya nördhet lärt mig det hexcidecimala talsystemet så jag kan faktiskt detta, jag vet faktiskt hur man gör, vad som är vad och hur de fungerear jag det är jag STOLT över!
Haa!

Snabbskola i html färger!
Det består av 6 siffor eller bokstäver
Det första två siffrorna står för Red kommande två Green och sista två Blue
Sen handlar det om hur starkt du vill att varje färg ska lysa!
Den är uppbyggd genom de Hexcidecimala talbasen där 16 är högst, men eftersom datorn bara kan omvandla enkel siffror måste vi efter siffran 9 gå över till bokstäverna på istället för 10 blir det A osv. lång historia kort
Ju högre siffra dessto starkare lyser den, så FF0000 blir då röd eftersom båda röda är fulla och de andra är släckt
Gul blir tex; FFFF00 då vi tänder fullt på röd och grön och släcker blå, vilket då ger oss gul.
Datorns grundfärger är röd,grön och blå och inte röd blå gul som vi är vana med i skolan!
Ajja lite nörd skola, hahha! hoppas de hjälper någon! om inte annat kan det vara kul att kunna :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0