The paj is good

Så satt jag här om kvällen och skrev ett lång inlägg över hur min pajbakning gick, och vad händer?! Jo hela datorn börjar lagga och allt stängs av sen åksade det bara hela kvällen... KUL! Ni som skulle få en härlig läsupplevelse framför er.. Det ända positiva är att jag nu hunnit äta pajen också eller pajen, pajerna de blev 3 stycken haha! Men sjävla bakningen gick bra, jag tryckte ut degan fixade, pär rev massa ost och så hade de plockats svamp som vi kastade i, så en med svamp och ost, en emd köttfärs och en vanlig! Och sååååå gott de blev, okej att jag hade en kock brevid mig i köket kanske hjälpte lite men jag tycker ändå jag var duktig! Så nu vet ni de, michelle kan baka grymma västerbottenpajer haha!!!

Så hur gick de nu till? Som ni kanske har förstått så var de inte bakningen som var krukset, det bar själva ica besöket som tog lite tid.För när jag blev nominerad till chef för västerbotten-pajs-lagingen så var jag på matlagningsstadiet pasta pesto, så därför blev besöket till paj/smördegs hyllan något av en obehaglig upplevelse.

Så vi sätter oss i bilen och de bär av till Ica maxi, Gilla gilla på den, vet inte varför men jag gillar ica maxi, okej kanske inte en fredag kväll eller dag före långhelgt då hela komunens barnfamiljer ska handla och lastar i maxivagnar allt det kan komma åt. Men annars är det en trevlig liten timmes vistelse jag gärna följer med på!

Så jag och mamma skjus in på Ica, börjar handla allt annat, tex osten och sånt. Sen kommer de; orden som får mig att känna mig som ett förvirrat barn: Michelle kan inte du gå och hämta allt som ska vara i pajen. Jovist svarar man och går iväg med ett självförtroende som pajbakare i ungefär 3 sekunder tills skräken sprider sig över ryggraden då man inser att jag har absolut ingen som hälst aning om vad som ska vara i denna lilla paj. Men eftersom jag är förste pajbakare och eftersom jag i farten sa till mamma att jag hade koll på de så kan jag inte direkt krypa tillbaka med en färdig paj under armen. (oh färdigpaj, finns de färdig västerbottenspaj? varför tänkte jag alrig på de?)
Iallfall som ett förvirrat fån står jag där bland diskarna och letar, och att pajen måste avra glutenfri och laktosfri gör ju inte saken lätter precis. Vänder mig om, jag ser en person med röda Ica kläder några hyllor bort. Jacken har börjat. Smyger mig lite fram i hyllorna mitt emot honom så han inte ska känna sig jagad, sen får man aldrig följa efter Icamänniskorna för då blir dom rädda, okej han är mitt enda hopp, inte skrämma bort honom nu. Okej nu ahr jag honom inom räckhåll, attack atack!!! Oj killen bär massa kartonger som han nu tappar över hela golvet, jag låsas som at de inte är mitt fel och hjälper honom plocka upp allt (helt plötlisgt blev jag veckansmedborgare) Och så förklarar jag att jag ska baka en västerbottenpaj och typ .. HJÄLP!

Så den (som visade sig vara) snälla icakillen visade mig allt, visade sig att han var gammal bagare och hade full koll. Så här gick konversationen mellan mig och bagar-bengarn inne vid brödhyllorna på icamaxi;

jag - Okej så om jag tar den här smördegen och så gör jag vad?
bengan (med ett fniss på läpparna) - jaah eh, du trycker ut den i formen, sen kan den behöva gräddas lite du vet.
Jag - Ehh, nej jag vet inte?!
bengan - För att den annars kan bli kladdigare än pajen, så kör in den i ugnen så den får gräddas lite bara..
jag - bara? avdå bara? hur länge vilken grad (total självförtroendes panik) vadå nej nu får du förklara stegvis.. så jag trycker ut degen, men den är ju fryst? ska den tina?
Bengan - jaa de ska den lägg ut plattorna så är de klara på 15 min   (senare visade det sig inte vara några jävla plattor utan bara en stog degklump)
jag - får jag tina dom i micron
bengan - NEJ!!!  (jag har fortfarande ingen aning om varför inte :S)
jag - okej micro lika med dåligt! Got it!
bengan - sen in med den i ugnen, 175 c tills den är gyllenbrun..
jag - i .. mitten?
bengan - precis! (stolt)
jag - okej, jag tror jag fattar och sen är de bara ner med resten av grejset!
bengan - precis!
bengan - och du, ta ett glas vi och njut! De ska vara kul att laga mat!


Ah! Med matlagnings-självförtroendet på topp igen gick jag tillbaka till kundvagnen och kunde skryta med att jag hade full koll på allt!

Så ta ett glas vin och njut matlagning livet what ever, de ska vara kul!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0