MATLAGNING, INGEN SJÄLVKLARHET

Efter att ha pratat med Mikaela i telefon om hur dålig på matlagning vi båda är kom jag och tänka. Vart lär man sig att laga mat? Även om jag har flera familjemedlemar som är bra på att laga mat betyder ju inte de att jag är de, tvärt om faktiskt så kan jag inte alls därför att de alltid lagar maten. Men vart är de meningen att vi ska lära oss? Vist hemifrån, men alla föräldrar kan ju inte heller laga mat. Hemkunskapen fick jag vell ändå lite bas med mig, som att rå kyckling är farligt och att jag måste steka köttet ordenkligt men igentligen kommer jag nog inte ihåg så mycket från den tiden, de var ju ändå 5 år sedan. Därför tog jag lite initiativ vid kvällens matlagning! 
för alla er som inte känner att inspirationen av matlagning flödar och som tycker att nudlar med pås-smak är en kulinarisk läckerhet, för alla er ska jag nu (med hjälp av min mamma) lära er att göra;
KYCKLING, RIS OCH CURRYSÅS!


Såhär gjorde jag!


RIS

Följ
instruktionerna på baksidan för att veta hur mycket ris ni ska göra.
Men glöm inte att skölja riset innan!
Man häller upp så mycket vatten och ris man ska ha och lägger ner i kastrullen.
Sen låter du de koka upp.
När riset kokar sänker du värmen och låter riset stå kvar på plattan med lock på i ca.20 min
(kolla exak på baksidan, allt varierar beroende på ris)


KYCKLING


Vi hade frysta kycklingfilér, så först tinade jag upp dom i micron
(som sagt jag är itne kock, jag har inte hela dagen på mig!)

Sen lägger du dom på en djup plåt eller som jag i en form.
Ha sen på salt, peppar och lite spännande du hittar bland kryddorna, jag hade tillexempel på pizzakrydda!
Sen hälde jag på lite buljong för smakens skull som en liten snabb marinering
(självklart kan man marinera dom men de tar ju sån tid)

   

Sen skjus in i ungnen på ca. 200 grader och så får du hålla koll!
Kycklingen får inte vara röd/rosa i mitten!



CURRYSÅS


Sätt på plattan på hög värme och tillsätt smör och låt smälta.
(hur mycket beror på hur mycket sås du vill ha, men gå på känsla)




När smöret har smält så häller du i curry och "fräser" den.

Ta sedan av kastrullen från plattan för att minska klumprisken.

Häll sedan i mjöl och vispa samtidigt, inte förmycket på en gång!
De kommer bli som en klump men oroa dig inte, sålänge de inte blir en FÖR hård klump! :P




Häll sedan i vatten försiktigt och rör hela tiden.
Var inte orolig för att hälla i förmycket vatten.
Så mycket vatten du har i, så mycket sås blir det




Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt koka under omrörning!




För att ge lite mer smak kan man ha i en buljong.
Kyckling alt. köttbuljong är bäst för bästa smaken.




Ha i mer curry eftersom och smaka av!






Smaklig måltid!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0