Det hander mycket pa en vecka!

Jag lever jag lever jag lever! Sist jag horde av mig lamnade jag Kuta for att bege migg till norra delen av on. Forsta stop pa resrutten stog Lovina, sen dess har jag inte haft tillgang till varken internet eller knappt tackning for att skicka sms. Har saaaa mycket att beratta sa jag kanske far ta de i omgangar!

Sa vi (jag, karoliina, Malin, Issa, tobbe) vinkade av Viktor och begav oss den tre timmars skumpiga och svangiga bilfarden till Lovina. Val framme i Lovina hittade vi varldens vakraste hotel, hur fint som halst, frasht och med ett badrum sa stort att vi kunde ha bal dar inne, dessutom betalade vi samma pris som for ett unket rum i Kuta!! (tro mig, for bra for att vara sant kanslan kom och gick om vartannat) Men vi hade iallfall en kille med oss och fyra starka brudar sa de kandes lugnt!! Dagen efter Var Malin och Karoliina runt och tittade pa tempel osv, medan jag, issa o Tobbe bestamde oss for att ah en harlig dag pa stranden. De visade sig dock att Lovinas snart for de forsta ar svart (pga vulkanen uppe i bergen over) och att de knappt gick att bada dar... SURT!! Dessutom var vi iprincip de anda turisterna dar!! Issa, Tobbe o Malin bestamde sig for att aka tillbaka ner. Jag o K stannade, dessutom fick vi sallskap av vara tva engelska vanner fran Kuta!! Vi var kvar i Lovina tva natter till, ena natten var vi med om lite skrammade saker, som gjorde oss lite skakis. Nexta stop var tulamben, vilken visade sig vara ABSOLUT INGENTING, ett stop langst vagen med en restaurange och tva hotel var av ena var jatte jatte dyrt!! Ni kan ju gissa vilket hotel vi tog. :( men vi lyckades dock fa lana deras pool! Hangde i den en dag. Dagen efter Gjortde vi vart forsta Bali dyk, hur coolt som halst. Vi dok ner och tittade pa ett gamlat skeppsvrak fran andra varldskrigen vilket var valdigt haftigt, dock inte de klaraste vattnet eftersom de regnat natten innan. Men de var coolt anda!! Jag kunde dock bara gora ett dyk eftersom min lapp fortf gjorde sa himla himla ont, men K gjorde tva! Sen skulle vi aka vidare till Amed, vilket vi trodde de skulle bli toppen ingenting kan ju vara varre an tulamben, men Amed visade sig vara en mil strand med batar pa (= ingen solning) dessutom typ ingen civilisation what so ever!! Sa vi stannde bara dar for en kiss paus och fortsatte sen fort nerat, hamnade tillslut i Padang Bai, vilket var fint, lite mer folk (mellan 10-20 vasterlaningar haha) Dar fick vi dick ett smarre problem. V hade inga pengar. eftersom vi varit pa sa markliga stallen har de inte funnits nagra bankomater, och det fanns de inte i Padang Bai heller :/ eller de fanns men den var trasig, sa dar star vi fyra ungdommar utan pengar eller nagon som halst tillgang till civilisationen pa balis ostra kust.. Vad gor vi! Jo vi lyckades hitta en balines som korde pa moppe en av oss till narmaste bakomat ( en halvtimme darifran) sa vi kunde ha lite pengar. Pa kvallen var de stromavbrott men vi lyckades hitta den enda restaurangen som hade oppet och fa i oss lite mat. Dagen efter hyrde vi motorcycklar och korde hela vagen enr till sanur( jag vet att de ar svart for et att fatta vart jag ar men googla en balikarta sa kan ni folja ;) ) dar fanns det aven fler bakomater sa vi kunde ta ut pengar! (thank god) Korde runt kollade in sanur och lag nagra timmar pa stranden, tittade pa vagorna langre ut hur de vaxte som berg bakom surfarna! Sen skulle vi ta en omvag hem for att passera Ubud, vilket var nasta destination, korde lite fel och lite for langt vilket resulterade i att det var ganska morkt nar vi kom tillbaka. Val tillbaka hittade vi ett dykarcenter och lyckades boka ett djupdyk, och dyk pa sharkpoint kommande dag! saaa spannande!

Sa natsa dag var det bara att stiga upp med tuppen. Ner i dykardrackterna och skjus ner med oss pa 30 meter, jatte haftigt dyk var de, balnd de basta jag gjort! Det ar dock valdigt stromt har sa de tar pa krafterna och man orkar inte simma mot sa man aker runt som en vante i vattnet ibland! Nasta dyk var de coolaste jag nagonsin gjort. Dyka bland hajar, asso vilda hajar, inga 5 meters med de var stora som manniskor iallfall! saaaa coolt! Lite laskigt ett tag nar en simmade forbi oss och en annan visade mig sina vassa hajtander, men vi klarade oss levande, men vilken kansla. De var inte bara vaxtatande utan kottatande hajar ocksa! Laskigt! Men vi slutade inte som kottbullar iallfall och kom levande tillbaka till hotellet!! Dar pakade vi vara vaskort och akte till Ubud, som ligger i Balins inland. Det var skont att komma dit dar de var lite svalare luft! Dock blev jag jatte sjuk, forsta dagen var okej, andra dagen samre, tredje dagen i koma haha, feber, ont overallt, hosta, snor i mangder och orkade inte rora en muskel. sista dagen orkade jag iallfall ta mig upp och vara lite alertare! Men ifa, Ubud, ubud ar de riktiga bali sags det, valdigt kulturellt med hogtider omvartannat. Var inne i Kingspalace under en cermoni, riktigt coolt, fick ha pa oss nagra konsitga klader haha! Men det var coolt att se!

Men det haftigaste av allt var..

Vi betsammde oss for att bestiga en vulkan! Nagot so visade sig vara jobbigarean jag trott, gick upp 01.30 pa med gympadojor, dock hade vi inga langbyxor sa jeansshorts ch langarmade troja fick duga. 02.00 satt vi i bilen pavag dit och strax for 3 borjade vi var vandring uppfor. VI gick och gick klattrade och klattrade, SJUKT jobbigt, var ju knappast battre att jag var sjuk som en doing och hostade, snorade och spottade om vartannat, kanske inte basta iden att bestiga vulkan med feber, men jag bara kunde inte struna i det. Men det var valdigt anstrangande. 04.30 var vi uppe, FORST och ensamma uppe pa en vulkan! Kallt som fan och vi insag att de var typ en och en halv timme till soluppgang, fan vi var lite for tidiga. SOm tur hade vi packade med oss massa kakor som vi festa loss pa i kylan i vantan pa solen. tillslut runt 6 snaret borjade solen ga upp, tyvarr var jag dock sa djupfrysen da att jag bara kunde fokusera pa att halla varmen och irritera mig pa att solen inte gick upp snabbt nog. Men det var bland de vakraste jag nagonsin sett. Att verkligen se hur morkret blir ljusare och ljusare fran start och hur fargerna i himelen andras. det ar obeskrivligt, och att sitta dar pa toppen av en enorm vulkan och se ut over land och hav o berg var en sa enorm kansla! Efter solen gatt upp gick vi runt pa vulkanen, jattecoolt, tittade dessutom pa en krater som guiden sa var den storsta (haha vet inte riktigt vad han menade med de) jag har inte satt sa manga kratrar i mitt liv haha men den var iallfall enorm! Gick runt pa vulkanen men gick inte ga till vissa delar dar de gett ut varningar. Vulkanen vi var pa hade senast utbrott 1999, forstod inte allt guiden folklarade men de var coolt iallfall! ATt ga nerfor var inte heller de enklaste och tog nastan lika lang tid som uppfor! Men all anstrangning var dock vart det.

Efter de lang jag sjuk och sovandes i en och en halv dag. UPS! men vart de, mar ju battre nu iallfall! Stannade en extra natt i Ubud bara for att vi inte orkade aka darifran. Men nu ar vi iallfall tillbaka i Kuta. Harligt Harligt!!! Konstig kansla att komma tillbaka! Kanner igen folk, blir igen kand haha!  Roligt med allt folk och partyliv igen!!
Har inte riktigt kunnat skriva allt som hant eftersom finns inte tid, kommer med fler inlagg senare!! Men allt som allt har det varit en grym upplevelse, skulle aldrig bytta bort den mot allt i varlden. Kanns som man vuxit upp pa denna resa bara hittils, blivit en annan manniska, ser varlden pa ett annat satt! Helt otroligt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0